web analytics

Teater Innlandet | Teatergaven

Teater Innlandet | Fire forsøk på gjøre en forskjell

For få år siden kjente jeg meg så traumatisert og utslitt at jeg forlot et travelt byliv og flyttet langt ut på landsbygda. Stillheten, vakker natur og et himmelrom der stjernene glitrer vakkert om natten klarte likevel ikke erstatte lidenskapen for nytelsesrike konsertopplevelser og scenekunst storbyen tilbyr. Som en intens og dyp hunger som hører sjelen til, er min kjærlighet til teatret så grunnleggende, at jeg lenge har lidd av gnagende sultsmerter. Derfor var jeg lykkelig da jeg kom fra kulturhuset her om kvelden etter å ha overvært en overraskende teateroppsetning – overraskende, fordi den var så god. Endelig! sukket jeg da forestillingen var over, dypt tilfreds.

Fire forsøk på å gjøre en forskjell” heter produksjonen Teater Innlandet nå turnerer med i distriktet her jeg bor. Stykket forteller historien om to søstre, Cathrine og Ylva, som begge arbeider med bistand (et sted i Afrika, forstår vi). Cathrine er gift med en diplomat og fredsmekler, Tommy, og Ylva får besøk av kjæresten, Jesper, som er fra Hamar og ansatt i NAV. Ulike verdisyn og idealisme, sammen med en dyp livslede og eksistensiell tomhet i privaten, vekker konflikter av uante dybder hos alle fire under denne familiesammenkomsten. Et helvete av mellommenneskelig strid, både på et indre og ytre plan, utfolder seg foran øynene på oss som sitter i salen. Stykket blir dermed en aktuell samfunnskommentar om bistand, hva som trengs, virker og ikke virker, om i-land og u-landsproblematikk, så vel som at det altså utvikler seg til et interrelasjonelt og svært så personlig drama.

Stykket er skrevet av den begavede Mikkel Bugge og er drivende godt regissert av Gard B. Eidsvold. Scenografi og kostymedesign står Kristin Bengtson for, og Olav Nordhagen har ansvaret for lysdesign. Lyddesigner og dramaturg er Morten Kjerstad, og bak tekstdramaturgien er Kai Johnsen. Scenografiløsningen, lys og lyd er så godt uttenkt, at alle elementer bidrar både kreativt og effektivt til den helstøpte forestillingen dette har blitt. Dette er teater på sitt aller beste. Balansen mellom realisme og teatermagi er nær perfekt.

De fire rolleinnehaverne er Marit Synnøve Berg (Cathrine), Ester Grenersen (Ylva), Terje Ranes (Tommy) og Tom Styve (Jesper). Alle imponerer. Samspillet er godt, i noen scener ekstraordinært gripende. Jeg har tenkt mye på disse fire i dagene som har gått siden jeg så forestillingen: Vi var bare et snes publikummere i salen – slik er det jo gjerne rundt om i bygde-Norge når vi ikke er sikre på hva som tilbys. En glissen sal kan være utfordrende for den som står på scenen, men disse skuespillerne ga alt fra øyeblikket førstemann (Jesper) gjorde entré. Så teknisk dyktige, disiplinerte og fokuserte var de, at jeg siden har kjent meg kry av den høye kvaliteten norsk teaterutdanning har oppnådd med årene. Overraskende, og ikke minst, har jeg kjent på noe som bare kan beskrives som en dyp respekt og kjærlighet – så forunderlig inderlig – til disse fire skuespillerne på scenen, enda alle er fremmede for meg. Men dette er begavede og gode yrkesutøvere som behersker og vil faget sitt. Dét er ikke fremmed.

Bor du i Oppland og Hedmark gjester kanskje forestillingen ditt hjemsted. Dette er en svært veldreid produksjon der alle, både på og bak scenen, bidrar til en berikende opplevelse. Du er til og med garantert en god latter også – midt i all tragedien. Denne teaterforestillingen er en opplevelse jeg sent vil glemme og jeg er oppriktig stolt av regionteateret vårt. At hele produksjonen – fra manus og bortetter – er hel-norsk, synes jeg er spesielt stas. Dette er teater av klasse.



 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *